Medzi najviac zastúpené merače rýchlosti využívajúce túto technológiu patria Poliscan FM1 od spoločnosti Vitronic a TraffiStar S350 od spoločnosti Jenoptik. Zariadenia sú si v mnohom podobné. Pracujú automatiky bez obsluhy.
Laserovné impulzy sú u oboch týchto zariadení vysielané s frekvenciou 100Hz. Aby to však nebolo take jednoduché laserové impulzy nie sú vysielané iba na jedno miesto ale v rozsahu 45°[Poliscan] resp 50°[Traffistar S350] skenujú celý úsek vozovky vo vejárovitom vzore. Na základe odrazov týchto impulzov od vozidiel vypočíta zariadenie vzdialenosť od vozidiel a následne vďaka opakovaným meraniam ich rýchlosť.
Vozidlo je sledované v celej detekčnej zóne. Zariadnie Poliscan funguje tak, že v meracej zóne vypočíta zariadenie priemernú rýchlosť každého vozidla. Ak táto priemerná rýchlosť presahuje stanovený limit je vytvorená fotodokumentácia priestupku. Aby bola zabezpečená kvalita fotografie riadiaca jednotka oneskorí expozíciu fotografie do momentu kedy sa vozidlo nachádza v stanovenej vzdialenosti od meradla. V závislosti od vzdialenosti jazdného pruhu od zariadenie je možná aj situácia kedy sa pozícia na fotografovanie nachádza ešte v meracej zóne. Z tejto informácie je teda zrejmé, že moment a poloha v ktorej sa nachádza vozidlo na fotografii nezodpovedá jeho okamžitej rýchlosti v zaznamenanom momente ale priemernej rýchlosti v meracej zóne.
Zariadenie TraffiStar S350 sleduje vozidlo po celý čas kedy sa nachádza v detekčnej zóne. Zber dát na výpočet rýchlosti začne v momente keď sa vozidlo dostane do meracej zóny. Kvalita dát musí zodpovedať interným kritériám aby bolo možné ich použiť na generovanie záznamu o prestupku. Dĺžka meracej zóny je 10metrov a zariadenie samé určí jej optimálnu pozíciu.
Aby bolo meranie možné považovať za platné, musia byť v prípade zariadenia Poliscan splnené všetky nasledovné podmienky:
- Predné koleso a/alebo predné evidenčné číslo vozidla [meranie na príjazde; na odjazde analogicky zadné koleso a/alebo zadné EČV] sa musia aspoň čiastočne nachádzať vo vnúri šablóny a zároveň
- Vozidlá jazdiace v rovnakom alebo vedľajšom jazdnom pruhu nesmú byť ani z časti viditeľné vo vnútri šablóny a zároveň
- Spodná hrana šablóny sa musí nachádzať nižšie ako je miesto kontaktu kolies vozidla s vozovkou
Pre TraffiStar S350 platia nasledovné podmienky:
- Aspoň časť vozidla sa musí nachádzať vo vnúri šablóny a zároveň
- Celá šablóna sa musí nachádzať na zázname a nesmie byť na žiadom z okrajov orezaná a zároveň
- Žiadne iné vozidlo jazdiace v rovnakom smere jazdy ako označené vozidlo nesmie byť ani z časti viditeľné vo vnútri šablóny a zároveň
- Spodná hrana šablóny sa musí nachádzať nižšie ako je miesto kontaktu kolies vozidla s vozovkou
Základné technické parametre Poliscan FM1
- Výška laserového snímača nad úrovňou vozovky: max 3,15m [Compact city housing]
- Pracovný rozsah: 10-75m
- Vzdialenosť meracej zóny od senzoru: 20-50m [stĺpová inštalácia 35-65m]
- Rozsah merania rýchlosti: 10-320km/h
- Čas trvania impulzu: 12ns
- Počet skenov 158
Základné technické parametre TraffiStar S350
- Výška laserového snímača nad úrovňou vozovky: 0.9 – 1.4m
- Vzdialenosť meracej zóny od senzoru: 1-70m
- Rozsah merania rýchlosti: 10-300km/h
- Čas trvania impulzu: 7ns
- Počet skenov: 182
Obe zariadenie poskytujú viacero spôsobov inštalácie. Okrem typických ako je trojnožka alebo stĺpová inštalácie je možne ich dodať aj na odolnom prívese. Tieto sú vybavené batériami ktoré postačujú na niekoľko dňovú prevádzku. Používajú sa teda ako prenosný stacionárny radar. Vzhľadom na odolnosť nie je potrebné ich stráženie operátorom. Uplatnenie nájdu napríklad v prípade uzávierok cestných komunikácií a s tým súvisiacim obmedzením rýchlosti v danom mieste.
Skenovací laser je nepochybne zaujímavou technológiou. Napriek tomu sa vyskytujú prípady kedy všetko nasvedčuje tomu, že meranie nie je správne a vozidlu bola prisúdená vyššia rýchlosť, než akou sa v skutočnosti pohybovalo. Z minulosti sú známe prípady z Nemecka kde súd v spolkovej krajine Sársko pozastavil používanie týchto meradiel a výrobci boli nútení upraviť software takým spôsobom, aby bolo možné výsledky meranie dodatočne rekonštruovať a overiť. Tieto meradlá musia teda minimálne v niektorých krajinách uchovať aj umožniť spätne analyzovať nie iba samotný výsledok merania ale aj surové dáta z merania [Raw measurement data] aby bolo možné dodatočne zistiť chyby merania. Vyhodnocovacia šablóna je do záznamov vkladaná až po ukončení merania.
Nevýhodou týchto zariadení je aj to, že laserový snímač musí byť umiestnený pomerne nízko nad úrovňou vozovky a na jej okraji a je teda náchylný na vandalizmus [sprej alebo obyčajná nálepka spoľahlivo vyradia zariadenie z funkcie] a znečistenie. To platí aj pre verzie dodávané na odolných prívesoch. Tieto zariadenia dokáže detekovať a čiastočne aj zarušiť laserová rušička. Úspešnosť včasnej detekcie a rušenia je do veľmi veľkej miery závislá jednak od umiestnenia a orientácie meradla v prostredí ako aj laserových čidiel na meranom vozidle. Merače rýchlosti využívajúce skenovací laser síce dokážu monitorovať viacero pruhov zároveň ale malá montážna výška spôsobuje, že vozidlá pohybujúce sa v k nim najbližšom jazdnom pruhu mu bránia vo výhľade na ďalšie pruhy. Nie sú teda veľmi vhodné na použitie na vozovkách s viacerými pruhmi ako napríklad na diaľnici a vo veľmi hustej premávke. 3D radar ktorý je možné inštalovať do väčších výšok alebo aj nad jazdné pruhy týmito problémami netrpí.